Nieuwleusen Synergie

Over dit project

In Nieuwleusen wordt onderzocht of een laadplein voor elektrische vrachtwagens, bestelbusjes en bouwmaterieel kan worden gerealiseerd op de bedrijventerreinen De Grift en De Meele. Dit laadplein zal een capaciteit van maximaal 2 Megawatt hebben.  

Vanwege netcongestie is er geen netcapaciteit beschikbaar voor het laadplein. Daarom onderzoeken we:

  • of het mogelijk is om het laadplein aan te sluiten achter de meter van windpark Veur de Wind, zodat duurzame, lokaal opgewekte stroom optimaal benut kan worden;
  • of het mogelijk is om zonnepanelen op daken van ondernemers te plaatsen en deze en deze elektriciteit tevens te gebruiken voor het laadplein;  
  • of de inzet van een batterij mogelijk is, die energie opslaat wanneer er veel wind en zon is, en deze vrijgeeft wanneer de opwek lager is. Zo blijft het laadplein beschikbaar en wordt een oplossing gevonden tegen netcongestie.

    Het project is op 26 februari 2025 van start gegaan en de studie zal naar verwachting twee tot drie maanden in beslag nemen. 

    De kerngroep bestaat uit diverse ondernemers en de energiecoöperatie Nieuwleusen Synergie. De gemeente Dalfsen is ook betrokken, evenals BAM en Windmatch, die hun kennis delen. Forsyn, regisseur in de energietransitie, begeleidt het traject als procesregisseur. 

    De rol van Ventolines 
    Ventolines speelt een belangrijke rol in de haalbaarheidsstudie voor de kerngroep Duurzaam bedrijventerrein Nieuwleusen. Wij analyseren de technische, financiële en juridische haalbaarheid van het project. Dit doen wij door gebruik te maken van de expertise van onze afdelingen Development, Financial Advisory, Legal en Contracting & Constructie. 

    Wil je meer weten over het project van Nieuwleusen Synergie? Ontdek meer op de site van Nieuwleusen Synergie. 

    2
    MW

    Nieuwleusen
    Nederland

    Call Now Button